Sidor

söndag 18 mars 2012

Vårrustning

Det andra inlägget blir en lite uppdatering av vad jag har planerat att göra i vår. När man köper en båt som är byggd -75 får man räkna med att en del saker är trasiga och måste åtgärdas. En del saker kan man ofta upptäcka innan man köper båten men man får även räkna med några överraskningar när man börjar använda den. Under sommaren upptäckte jag att luckan till det aktra stuvfacket var trasig. Jag fick därför ta bort denna och plast om hela luckan. Den är nu återmonterad och ser riktigt fin ut.

I vår kommer jag göra följande förbättringar:
- Bygga om motorfästet för utombordaren (Vid kryss i lite grövre sjö släpar motorn i vattnet även om den är uppfälld. För att lösa detta kommer jag bygga om motorfästet.)
- Montera en badstege i aktern som även fungerar som räddningsstege
- Montera s.k. tie-rods
- Laga luckan till förpiken

Utöver detta blir det sedvanlig vårrustning dvs. slipa och måla botten samt vaxa hela båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar