Sidor

tisdag 20 mars 2012

Transportsegling

I augusti förra sommaren hade jag en helt underbar transportsegling från Nyköping till Nynäshamn. Det började med att jag på eftermiddagen beslutade mig för att segla upp Mårran till Nynäshamn för att kunna segla där under helgen. Vädret var fint och vinden blåste från "rätt håll" även om den var svag. Tyvärr hade jag ingen som kunde följa med så det fick bli till att köra solo.

Strax efter att jag hade kastat loss skiftade vädret och jag möttes av en lättare regnskur. Vinden var i det närmaste obefintlig så det var bara att fortsätta för motor. Jag hissade dock seglen för att fånga den svaga vind som fanns.

Efter ett par timmar kunde jag stänga av motorn och segla. Så skönt att avsluta arbetsveckan med att sakta glida fram på havet samtidigt som solen sakta började gå ner. En bit ut från kusten lättade molnen och när solen sänkte sig började alla stjärnor komma fram. Stjärnhimmlen utanför Landsort var en av sommarens bästa upplevelser. Det enda ljuset som fanns runt mig var fyren och lanternorna från några lastfartyg.

De sista timmarna fick jag tyvärr gå för motor men det gjorde inte så mycket. Runt kl 2 på natten var jag framme och kunde krypa ner i kojen. Trött, men väldigt nöjd!

Motorgång på vattnen mellan Nyköping och Landsort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar