Sidor

onsdag 21 mars 2012

Att köpa en Maxi 77

Innan jag köpte min båt läste jag så mycket jag kunde om segelbåtar i samma storlek och prisklass som Maxi 77. Detta gjorde jag dels för att jag gillar att läsa om olika båttyper och dels för att jag ville veta vilka svagheter man borde se upp med på just Maxi 77. Generellt kan jag säga att jag tycker båtarna är ganska välbyggda även om de är enkla i sitt utförande.

Eftersom Maxi 77 är byggd i så många exemplar finns det mycket skrivet om båten och det är enkelt att hitta informationen på Internet. En sida med bra information är MaxiSidorna. Där kan man hitta det mesta, inklusive information om tillverkningsår för varje båt. Även Sailguide har en del bra information.

Båten introducerades 1972 och blev genast mycket populär. Den första uppdateringen gjordes -75 då båten fick ett basinrede av plast samtidigt som man förlängde ruffen något akterut. Detta gjorde att ståhöjden och utrymmet inne i båten blev något bättre. Man satte också in en garderob på babordssidan och ett stuvfack i fören. För att göra kölinfästningen starkare valde man att från -75 fästa kölen i två tvärgående balkar.

Nästa uppdatering kom -77 (båt 2122) då båten fick sjöfartsverkets blå skylt. Man valde också att montera röstjärnsförstärkningar (tie-rods) som standard.

Spelar tillverkningsåret någon roll? Eftersom båtar tillverkade efter -75 har en starkare kölinfästning kan en sådan båt vara att rekommendera. Det är även bra om båten har tie-rods (dvs tillverkad efter -77) men detta kan man montera själv om det skulle saknas. Det viktigaste är att titta på båten i sin helhet och därefter göra en bedömning. Även de äldre båtarna kan vara bra och en avvägning får göras mot pris och vad man vill ha för inredning mm.

Vad ska man då tänka på när man köper en Maxi 77:a? Finns det några vanliga fel?

Det finns många saker att tänka och titta på men några fel är typiska för modellen eller är dyra att åtgärda, det kan därför vara värt att ta en extra titt på dessa saker.

-         Spruckna rutor. Från början monterades inga röstjärnsförstärkningar på Maxi 77 utan vanten fäste direkt i däcket. Detta gjorde att däcket rörde sig när båten seglade i lite hårdare vind. Eftersom rutorna är monterade just där vanten fäster i däck fick dessa ta en stor del av kraften. Resultatet blev att rutorna fick sprickor i sig och började läcka in vatten. Lösningen blev att montera tie-rods samt att göra om den stora fönsterrutan till två mindre.
-         Tie-rods. Om båten inte har tie-rods kan man köpa detta och montera i efterhand. Man kan även tillverka egna vilket blir betydligt billigare (men kanske inte lika snyggt?).
-         Röstjärn mm. Vid skrovsidan under panelerna i rufftaket sitter röstjärnsinfästningarna. På många båtar är dessa tillverkade av järn som rostar. Det behöver inte vara så dyrt att åtgärda men det är viktigt att kolla då det blir stora krafter här vid segling. Även mothållet till för- och akterstag kan vara av dålig kvalité och bör undersökas.
-         Roder. Det har funnits vissa problem med rodren på främst båtar av tidiga årsmodeller. Ett problem var att det kom in vatten i rodret under sommaren som sedan frös under vintern. Konsekvensen blev att rodren sprack. Lösningen blev att borra ett hål så att vattnet kunder rinna ut. Ett annat problem är glapp i roderbussningarna. Detta märks genom att rodret glappar (oftast i det nedre fästet). Felet kan åtgärdas genom att byta ut roderbussningen.
-         Däcket. På Maxi 77 är däcket av sandwich konstruktion. Jag tror inte att båttypen i sig är extra känslig för fel men alla sandwichkonstruktioner kan råka ut för delaminering. Detta märks genom att däcket knastrar och sviktar när man går på det. Om stora delar av däcket har delaminerat kan det innebära stora kostnader och mycket jobb att åtgärda.

I övrigt gäller sunt förnuft. För mig var det viktigtigare att båten var i bra skick än att det fanns mycket utrustning. Utrustning kan man alltid köpa i efterhand (även om det kan vara dyrt) men det är svårare/mer tidskrävande att åtgärda en dålig båt. Det är dock klokt att kontrollera segel, dynor och motor då detta är större investeringar.

Det blev ett ganska långt inlägg. Har ni något att tillägga får ni gärna skriva en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar