Sidor

måndag 19 mars 2012

Motorfästet

Förra sommaren upptäckte jag att motorn släpar i vattnet om jag seglar i lite grövre sjö och båten kränger åt styrbord. Problemet tror jag är den distans som sitter mellan motorfästet och akterspegeln. Distansen är negativt vinklad vilket gör att motorn lutar ganska mycket ner mot vattnet även om den är uppfälld.




Som man kan se på bilden sitter motorfästet fast på en väldigt liten yta av akterspegeln. Nu när jag bygger en ny distans tänker jag göra den större så att kraften från motorfästet fördelas över en större yta av akterspegeln. Jag har även tänkt plasta ett par lager matta på insidan av akterspegeln både bakom motorfästet och på andra sidan där badstegen ska monteras. Det tillsammans med lite ordentliga mothåll på insidan ska förhoppningsvis vara tillräckligt!


2 kommentarer:

  1. Hej Claes, det var nog länge sedan men hur blev lösningen för motorfästet?, Jag har nämligen samma problem med min.

    SvaraRadera
  2. Jag valde att ta bort den träkil som satt mellan motorfästet och båten och istället sätta dit en lite kraftigare träplatta. Samtidigt flyttade jag upp motorfästet ett par cm vilket har fungerat mycket bra. Inte alls samma problem med att motorn släpar i vattnet på kryss. Dock gick fjädern i motorfästet sönder förra säsongen så jag måste köpa ett nytt innan jag sjösätter i år (sen sjösättning pga jobbet).

    SvaraRadera