Sidor

söndag 5 maj 2013

Nya röstjärn (inga rostjärn)

I tisdags fick jag ett efterlängtat telefonsamtal från smeden (JE:S Svets & Smide) som har tillverkat mina nya röstjärn. Röstjärnen var klara och det gick bra att hämta dem. Utan att vara någon som helst expert på vare sig rostfritt eller smide så tycker jag det ser ut som att de har gjort ett bra jobb till ett helt ok pris. Jag lämnade in de gamla delarna och bad dem tillverka likadana fast med vissa mindre modifikationer. T ex ville jag att den gängade delen av röstjärnen skulle vara något längre än originalen för att fästet till tie-rodsen ska få plats. Jag ville också ha betydlig längre järn som mothåll under däck än de som satt där från början (samt att dessa naturligtvis skulle vara rostfria till skillnad från originalet).


Nytt röstjärn, mothåll och det övre tie-rodfästet

Det rostfria järn som ska fungera som mothåll under däck
 ser väldigt långt ut på bilderna men det är 50 cm.



 

2 kommentarer:

  1. Haha jävlar, ska fan till om dom där går av :)

    SvaraRadera
  2. Hehe, ja det hoppas jag! Det kanske är däcket som går sönder först... ;)

    SvaraRadera