Sidor

söndag 26 maj 2013

Slipa kölen

Idag var det dags att fixa lite med kölen, dvs det var dags att slipa rost och grundmåla. Turligt nog hade jag lyckats rekrytera två hjälpredor som fick sköta själva slipandet. Själv blandade jag färg och målade.



Till vår hjälp hade vi en vinkelslip med både lamellrondeller och någon annan form av sliprondell (såg ut som en tvättsvamp) samt en bandslip med grovkorningt slippapper. Den mesta rosten på kölen är ganska ytlig och bitvis räckte det att slipa med bandslipen för att få kölen stålren. På de ställen där rosten är lite djupare använde vi vinkelslipen. Arbetet gick bra fram tills att det började regna, då var det bara att göra klart det som var påbörjat och packa ihop.




Färgen jag använder är Internationals - Interprotect. Jag pratade med en representant från International på Allt för sjön som tyckte att jag skulle använda just den färgen och såhär långt är jag nöjd. Med lite förtunning i så var den väldigt lättarbetad. Den enda som var lite svårt var att veta hur mycket bas respektive härdare man skulle ta. Förhållandet ska vara 3 till 1 men det finns ingen gradering på burken och jag hade glömt att ta med något mått. Fick bli lite höftande...

2 kommentarer:

  1. Jag är INTE avundsjuk, been there done that ;)

    Blir det nån spackling osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nä det är ju inte direkt jättespännande. Hur noga var du när du slipade?

      Radera