Sidor

söndag 12 maj 2013

Montering

Igår och idag har vi ägnat åt att monterat de nya röstjärnen. För att komma åt röstjärnen uppe på däck fick vi lätta lite på presenningarna. Mårran fick för första gången i år lite luft vilket nog var välbehövligt, men vi vill inte riva täckställningen och ta bort täckningen ännu eftersom vi har tagit bort fönsterrutorna.






Efter att täckningen var borta kunde vi provmontera alla delar för att se att de passade. Det visade sig då att de nya röstjärnen inte riktigt passade i de gamla hålen, det skiljde någon mm. Lösningen blev att borra upp ett par av hålen lite. Vi passade också på att laga lite skador i gelcoaten som uppstod då vi tog bort de gamla röstjärnen.



Medan jag fixade med röstjärnen slet Y med att ta bort allt silikon som var kvar efter de gamla fönsterrutorna. Silikon på båtar är verkligen ett otyg eftersom det är så svårt att få bort!

Idag monterade vi röstjärnen och smetade på rikligt med sikaflex mellan röstjärn och däck. Jag testade även att hänga på tierodsen. Det såg riktigt bra ut och nästa steg blir att borra hål i botten (känns lite läskigt!) och montera dessa.




Jag har även bestämt mig för att måla om "maxi-randen" nu när fönsterrutorna är borttagna. Fråga är bara vilken färg det ska bli. Det klassiska är ju blått men jag är lite sugen på att måla det svart istället. Tror att det skulle passa bra med de dekaler jag har tänkt låta tillverka.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar