Sidor

lördag 12 maj 2012

Nu händer det grejer!

Äntligen har båtfixandet tagit fart på allvar. Under den gångna veckan har jag haft hjälp under tre hela dagar (pappa hälsade på och fick arbeta hårt för maten). Det gör en otrolig skillnad att vara två som arbetar jämfört med att vara ensam. Idag fick jag dessutom hjälp av flickvännen då det var dags att börja plasta i akterstuven. Det gick jättebra och imorgon fortsätter vi. Förhoppningsvis blir vi klara imorgon så att epoxyn får en chans att härda ordentligt innan jag ytbehandlar. (bilder kommer)

Friborden är vaxade med Ultra Glozz. Vilken skillnad det blev mot tidigare! Tidigare var plasten matt och i sittbrunnen hade den en tendens att "mjöla av sig".



Nu är friborden helt blanka och de mindre ytor jag har testat på i sittbrunnen ser riktigt fina ut! Ytan blir helt blank och vatten rinner av som om båten var gjord av glas.




Även botten har fått sig en omgång och är nu slipad och redo för målning. Det återstår att slipa bort de värsta rostfläckarna på kölen och spackla dessa. Eftersom jag ska renslipa hela kölen till nästa säsong tänker jag inte vara överdrivet noggrann nu. Det ser inte så vackert ut (och det är det inte heller) men med lite spackel och färg håller det iaf under sommaren.




Jag har även hunnit laga en skada på sargen runt fördäcksluckan. När jag köpte båten förra sommaren var plasten sprucken i kanten mellan sargen och däcket. Efter att ha slipat bort all gelcoat har jag nu lagt på flera lager glasfibermatta och epoxy. Nu återstår att fixa till ytan och måla med topcoat. Därefter ska luckan få en ny list så att den sluter helt tätt. (bilder kommer)


2 kommentarer:

  1. Hehe ja den där kölen ser inte så rolig ut :) Ungefär lika bucklig som min var, även om jag inte hade lika mkt rost. Blir kul för dig till nästa säsong att fixa ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, du är inte sugen på att komma förbi och slipa lite? ;) När jag var och tittade på båten för ganska precis ett år sedan såg både botten och köl fina ut. Men när jag tog upp i höstas släppte en del färg och framåt hösten började mer och mer rost tränga fram på kölen. Nu lappar jag bara ihop det värsta så får jag göra det ordentligt till nästa säsong.

    SvaraRadera