Sidor

måndag 7 maj 2012

Ändrade planer

Min ursprungliga plan var att montera tie-rods innan sjösättningen i år. Jag inser nu att jag inte kommer hinna göra detta. Bultarna från röstjärnen sticker nämligen bara ner några millimeter under muttrarna och då blir det för tajt att montera vinkeljärnen som tie-rodsen fäster i. På Mårran består röstjärnsinfästningen inte bara av plast och en järndistans utan även av en inplastad träbit. Träbitarna ser inte ut att må så bra och till hösten ska jag därför ta bort dessa och göra om hela infästningen. Då kommer bultarna från röstjärnen att "bli längre" och jag kan motera tie-rodsen.

Istället lägger jag nu fokus på att förstärka hela akterspegeln. Tanken var först att bara förstärka där motorfästet och badstegen hamnar men nu när jag ändå är igång kan jag lika gärna ta hela akterspegeln. Det innebär att rodret måste monteras av och att det blir ganska mycket mer sliparbete. Förhoppningsvis är det klart om ett par dagar och jag kan börja plasta.


Lägger till en bild på aktern med rodret avmonterat.

2 kommentarer:

  1. Lika bra att vänta som du säger och göra det ordentligt. Får lägga upp lite bilder sen :)

    SvaraRadera
  2. Jo, absolut! Även om det känns lite segt just nu.

    SvaraRadera