Sidor

måndag 8 juli 2013

Montera rutor

Efter att vi hade målat "Maxi-randen" var det dags att montera de nya rutorna. Dessa hittade jag på blocket tidigare i våras. Rutorna var dock aldrig monterade och hade fortfarande skyddsplasten på sig.

Det första steget i monteringen blev att provmontera rutorna. När man väl har satt dit butylbandet är det väldigt svårt att göra om själva monteringen så det gäller att det blir rätt på en gång. Tyvärr passade inte skruvhålen för de gamla rutorna då de nya rutorna sitter fast med betydligt färre skruvar. Detta gjorde att jag blev tvungen att borra nya hål samt sätta igen några av de hål som inte skulle komma att användas.

Provmontering av rutan

Eftersom jag har gamla rutramar av teakplywood inne i ruffen och dessa var skruvade genom både skrov och de gamla rutorna var jag även tvungen att skruva fast dessa på något sätt. Jag valde att använda genomgående bult med försänkta skruvskallar på utsidan av skrovet, under de nya rutorna. På så vis kunde jag använda de gamla skruvhålen och bara göra några nya. De hål som inte används i rutraman kan jag plugga igen med träplugg.

Efter att rutorna var provmonterade var det dags för montering på riktigt. Bort med skyddsfilmen och fram med butylband! 



 
 
Butylbandet är förövrigt något av det klibbigaste jag har jobbat med! Jag tyckte det var enklast att montera bandet på själva rutorna. På så vis vet man att det hamnar nära kanten av rutan. Ett tips är att inte sätta det alltför nära kanten då bandet trycks ut lite när man drar åt skruvarna.

 
 
Jag fick ett mycket bra tips för hur man enklast monterar rutorna. Genom att sätta en längre genomgående bult genom ett par av skruvhålen kan man styra rutan på plats med hjälp av dessa. Det gör att rutan hamnar på rätt ställe man kan i lugn och ro börja skruva fast den. När de andra skruvarna är lite lätt åtdragna tar man bara bort de längre bultarna och sätter dit de skruvar man önskar använda.
  
En av "styrbultarna"
 
Efter att rutorna var monterade och alla skruvarna var åtdragna valde jag att lägga sikaflex i kanten mellan ruta och skrov samt en liten klick i varje skruvhål. Det gör det hela ännu lite tätare samtidigt som man minimerar risken för att butylbandet ska sticka ut och kleta av sig på något. Jag trodde det skulle räcka med en tub Sikaflex men tyvärr gjorde det inte riktigt det.
 
De nya rutorna blev väldigt bra tillsammans med den svarta randen. Jag tycker även att det blev lite ljusare inne i båten utan att det blev mer insyn. Summa summarum är jag väldigt nöjd med resultatet!


1 kommentar: