Sidor

torsdag 11 oktober 2012

Dags att börja arbeta igen

Som jag skrev tidigare så är Mårran nu åter på land. I helgen som gick var vi nere och tvättade av däcket, spolade ur motorn och täckte båten med presseningar. Men innan vi täckte över passade vi på att montera bort fönsterrutorna. Eftersom Mårran inte har haft tie-rods har rutorna spruckit och till nästa säsong ska tie-rods vara monterat och då kan man ju passa på att sätta dit nya rutor också.




Rutorna var monterade med en jäkla massa skurvar som var av helt olika längder. Vissa gick igenom den träram som satt på insidan men de flesta var kortare än så. Bakom rutan har man tätat med silikon och om ny tätmassa ska fästa bra får man nog rengöra ordentligt först.






Efter att rutorna och innertaket var bortmonterat tänkte jag att vi skulle montera bort förstärkningen till röstjärnen "i taket" inne i båten. När jag skulle montera tie-rods i våras insåg jag att röstjärnsbultarna var för korta för att det skulle fungera på ett bra sätt. Dessutom upptäckte jag att förstärkningen inte såg helt frisk ut. Det såg ut som att man hade lagt in en träbit i taket för att fånga upp lasten från röstjärnen. Men när vi nu började gräva i detta insåg jag att det är en järnbit som har rostat sönder så fullständigt att den såg ut som trä.

Förmodligen har det kommit in vatten via röstjärnen och eftersom förstärkningen var helt inplastad kunde
fukten inte komma ut igen. Detta har lett till att järnet har rostat och eventuellt även frostsprängt på vintern. Plasten var nämligen sönderbruten runt förstärkningen. Så nu måste hela förstärkningen bort och en ny tillverkas. Problemet är bara att få bort alltihopa! Bultarna till röstjärnsbyglarna har nämligen rostat ihop fullständigt med järnet och på ovansidan (uppe på däck) är röstjärnsbygeln ihopsvetsad med en platta av rostfritt stål.





Får be om ursäkt för de utomordentligt kassa bilderna. Telefonen gillar inte att fota på nära håll i dålig belysning.

2 kommentarer:

  1. Aj aj aj, meckigt! Ska se över mina infästningar i vinter också har jag tänkt, hoppas dom inte är lika illa däran (jag har ju tierods redan iom att min är från 80). Måste ändå ner med innertaket för att montera nya avlastarna på rufftaket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du hunnit kolla hur det ser ut ännu?

      Radera