Sidor

måndag 1 oktober 2012

Avmastning och upptagning

Så är Mårran åter på land igen. Känns som om det var alldeles nyss det målandes bottenfärg och polerades fribord. Men så är det, säsongen är kort men härlig.

Avmastning gick riktigt enkelt och nu är allt uppmärkt och undanlagt för vintern. Ska bara smörja lite vantskruvar mm så är det redo att användas nästa år.





Några dagar senare var det dags för upptagning. Även detta gick smidigt och vi hann till och med sätta upp täckställningen innan det blev allt för mörkt. Jag har dock inte lagt på presseningarna ännu eftersom jag vill tvätta av däcket och montera bort fönsterrutorna först. När jag spolade botten försvan ganska mycket av bottenfärgen så nästa år får jag nog slipa bort det som inte följde med om botten ska bli slät och fin.


3 kommentarer:

  1. Kanske inte helt on topic, men ska fixa ett spinnakerfall till vår Maxi 77 med svart mast, och vad jag kan se finns det inget i masten för detta. Ser att du verkar ha ditt utanpåliggande och detta har jag läst om med, där de har ett block i öglan föröver längt upp. Råkar du har några bilder på din lösning både i masttop och fot? Hade underlättat för oss. Även längden på ditt fall om du råkar veta detta.

    Hälsningar
    Linda

    SvaraRadera
  2. Hej Linda!

    Va kul att ni tänker börja segla spinnaker! Även om det är lite saker att fixa innan man kan testa och det kanske känns lite struligt första gången så är det helt klart värt det! Seglingen blir så mycket roligare och mer utmanande.

    Jag hjälper gärna till så mycket jag kan för att underlätta för er. För att få med lite bilder så skriver jag ett litet inlägg om spinnakerutrustningen.

    Du skriver att ni har den svarta masten. Vet du hur uthalet ser ut på er bom (dvs hur "dras" seglet ut på bommen från masten)?

    Mvh
    Claes

    SvaraRadera
  3. Min fråga gäller alltså storseglet och inte spinnakern.

    SvaraRadera