Sidor

onsdag 26 juni 2013

Tierods mm

Äntligen har jag semester och arbetet med att förbereda Mårran för sjösättning tar fart på allvar. Tierodsen är äntligen monterade! Jag måste säga att det inte var särskilt svårt och hela "operationen" gick ganska smidigt. Vi följde den arbetsbeskrivning som finns här och som följde med när jag köpte tierodsen. Det som återstår nu är att montera tillbaka ryggstödet på babordssidan.


   
 
 
Personligen tyckte jag inte att det var särskilt läskigt att sätta borret i båten, trots att det var under vattenlinjen. Skulle något bli galet går det ju alltid att laga med epoxi. :) Vi valde dock att förborra med ett tunnt borr från insidan och borrade sedan med ett grövre borr från utsidan. Efter provmontering var det bara att kleta på ordentligt med sikaflex och montera. 
 
 
 
 
Nästa steg på vägen mot sjösättning blir att måla om "Maxi-randen" och därefter montera de nya rutorna. När jag slipade randen upptäckte jag två vertikala stråk (ca 1 cm breda) där gelcoaten hade fina sprickor. Eftersom jag var lite orolig att sprickorna gick ända in till plasten valde jag att slipa bort all färg och gelcoat för att kunna undersöka saken ordentligt.
 
 
 
 
Det visade sig att min oro var obefogad. På båda ställena fanns ett skott på insidan och varvet har inte sett till att fylla ordenligt med plast varför det har blivit ett tomrum. Jag vet inte varför gelcoaten hade krackelerat men det var iaf torrt och fint. Planen nu är att fylla i med epoxi-spackel och sedan lägga ett lager matta ytterst. Sedan blir det slipning och målning.
 
 
 
 
Just nu ser Mårran ganska sorglig ut men planen är att sjösätta nästa vecka. Sålänge det inte regnar tror jag nog att det ska vara möjligt att hålla tidsplanen.
 
 

2 kommentarer:

  1. Håhå jag trodde nästan Mårran gått under, med skeppare och allt! :)

    Kul att du är på banan, blir det nån semestersegling då?

    SvaraRadera
  2. Haha! Så lätt blir man inte av med oss! ;)

    SvaraRadera