Sidor

söndag 3 mars 2013

Spinnakerutrustning


Jag fick en fråga av en annan Maxi 77-ägare gällande spinnakerutrustningen på vår båt. Framförallt gällde det hur fallet var draget och hur det var fäst i masten samt hur långt fallet var. Tyvärr har jag inte särskilt bra bilder på något av detta. Men efter lite grävande i "arkivet" lyckades jag i alla fall hitta några.

Uppe i toppen på masten (den svarta Pelle P masten) sitter det en rostfri bygel. I denna har man fäst ett block, genom vilket spinnakerfallet löper. Blocket är fäst med en svirvel så att det kan snurra fritt. Från blocket går ena änden av fallet går ner till spinnakern och den andra går ner längs med masten.




Vid mastfoten sitter ett brytblock som leder fallet vidare akterut där det fästs på ett knap. Hur långt fallet är törs jag inte svara på men gissningsvis är det mastens längd x 2 plus lite till. Jag återkommer med detta när jag har varit i källaren och mätt fallet.


Den vita linan med blå prickar längst till höger i bild är spinnakerfallet.

Förutom spinnakerfallet behövs också en lina att hissa upp spinnakerbommen med (lift). Denna lina kommer ut strax under spridarna på mastens framsida. (Den är kanske lite svår att se på bilden då den har samma färger som spinnakerfallet, men den är betydligt klenare. Jag skulle gissa på ca 8mm)


 

För att hålla nere bommen och minska risken för att båten ska börja pendla kan man använda ett nerhal till spinnakerbommen och/eller suggor till skoten. De gånger vi har hissat spinnakern har det dock inte blåst så mycket eller varit besvärlig sjö så vi har skippat detta helt.

Om någon har fler frågor gällande spinnakerutrustningen svara jag gärna så gott jag kan.


Edit: Nu har jag varit nere i källaren och mätt hur långt fallet är. Det är ca 20 meter. Om jag skulle köpa ett nytt fall idag hade jag nog valt att köpa ytterligare någon meter.
 

8 kommentarer:

  1. Helt klart annorlunda än på min Seldenrigg. Jag behöver fixa nåt motsvarande din bygel och block i masttoppen - fallet hoppar ur trissan som det är nu (mina fall går inne i masten). Är bygeln fastsvetsad bara?

    SvaraRadera
  2. Jag vet faktiskt inte hur bygeln sitter fast. (Det är ju inte så ofta man tittar på den.) Jag tror dock inte att den är svetsad.

    På vilket sätt hoppar faller ur trissan? Kilar det fast sig mellan trissan och masten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, det hoppar liksom åt sidan uppe i masttoppen och kilar fast sig i ett fäste för VHF antennen. Dessutom så skaver vajern då sönder trissorna, så dessa måste jag byta ut. Nu har jag köpt nya fina Dyneema fall (6/9mm) och vill då fixa till att gennakerfallet leds ordentligt via ett block.

      Radera
    2. Har du ett wirefall till spinnaker/gennaker också?

      Radera
    3. Jao har det nu men har köpt in 3 nya fall i Dyneema (stor, genua, gennaker :). Och detta vilj jag inte ska skavas sönder om det hoppar ur trissan.

      Radera
  3. Tack Claes för bilder och info! Hjälper mycket när man ska försöka fixa till det själv. Blir ett pass i påsk med att fixa diverse, bland annat detta, så dyker det upp frågor så hör jag av mig :) Upphalet (tunnare lina) vet jag att vi har redan men jag har glömt bort hur det ser ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är toppen om vi Maxi77-ägare kan hjälpa varandra. Om du får möjlighet att fota uthalet på er båt får du gärna skicka eller lägga upp bilden.

      Har ni spinnakerbom eller måste ni skaffa det?

      Radera
    2. Absolut! Att slippa uppfinna hjulet om och om igen är ju väldigt tacksamt. Uthalet ska du helt klart kunna få en bild på när vi ska jobba lite på båten i påsk.

      En bom har vi så det slipper vi handla in. Hur den fungerar är något vi ska luska ut dock. :)

      Radera