Sidor

söndag 17 mars 2013

Regulator och röstjärn

Beställde precis en regulator på ebay. Det fick bli den jag länkade till i ett tidigare inlägg. Det ska bli spännande att se om det tar lång tid innan den kommer samt hur bra den fungerar.

Jag har glömt att rapportera om mitt besök på Benns i Stockholm före jul. Anledningen till besöket var att jag tänkte köpa nya röstjärnsbyglar. Jag hade i förväg kollat på deras hemsida och de verkade ha ett förhållandevis gediget utbud (flera andra tillbehörsfirmor hade ju inget alls). När jag kommer dit pratar jag med någon i butiken om vad som skulle kunna vara lämligt till en Maxi 77:a. Han avråder mig bestämt från att använda någon av de modeller som de säljer. Han tyckte att det var "Kina-grejer" alltihop och att jag borde åka och beställa nya röstjärn direkt hos en smed.

Say what?!

Förvisso schysst att inte sälja på mig något som inte duger, men om grejerna är så dåliga, varför säljer ni dem då överhuvudtaget? Personalen på Benns var väldigt trevliga och tipsade om ett par olika smeder som arbetade med rostfritt. Den ena låg i närheten och jag åkte dit för att kolla om de kunde göra arbetet. Det kunde dem men jag har inte lagt någon beställning ännu. Priset för nya röstjärn (byglar och den platta som byglarna är fästade i) samt nya mothåll (allt i rostfritt såklart) skulle bli runt 2500 kr. Då tillverkar de alla delar själva och gängar, svetsar osv. Betydligt dyrare än grejerna på Benns men förmodligen håller de väl resten av Mårrans livslängd. :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar