Sidor

fredag 6 april 2012

Så var vi igång igen...

Igår och idag har jag pysslat med båten. Gårdagen började med att jag provade så att den nya badstegen ska passa. Det ser den ut att göra även om den kanske kunde ha varit lite bredare. Därefter började jag våtslipa botten men jag kom inte så långt innan jag var tvungen att sluta.

Att våtslipa botten är ju kanske inte det mest stimulerande arbetet så idag var jag nästan lite tacksam att det regnade och snöade om vartannat. Det gjorde att det blev arbete inne i båten och under presseningen istället. Bland annat fick jag hjälp att lyfta av motorn och skruva bort motorfästet och skenorna för originalfästet. Därefter började jag slipa bort gelcoaten på insidan av akterspegeln för att kunna förstärka den med lite mer plast innan jag monterar den nya distansen mellan motorfäste och akterspegel.







Som man ser på bilderna så är det ganska mycket sika kvar efter båda fästena. Den nya distansen blir större än den gamla så det mesta kommer täckas av den. Resten får jag putsa så akterspegel ser representabel ut.

2 kommentarer:

  1. Slipningsarbete.. Välkomen till klubben.. :) Jag är dock nästintill klar med heeeela botten (ner till gelcoat) och kölen (helt klart när till järn). Väntar på varmare väder så jag kan epoxigrundmåla.

    Ska bli kul att se din akterspegel när allt e klart!

    SvaraRadera
  2. Hej. Kul se att du kommit igång med egen blogg, det är alltid roligt hålla koll på andra Maxi-ägare och deras jobb.
    När jag tog bort mitt original motorfäste såg det ganska exakt likadant ut som på din, fullt av sikarester samt skillnad i gelcoatkulör. Det mesta går polera upp så det ser någorlunda bra ut. Kom ihåg att när båten står på land och man tittar snett nedifrån syns allt, men väl i sjön så är det en helt annan sak.

    Hur har du tänkt göra med hålen efter det gamla motorfästet? Ett alternativ istället för att spackla igen dem och måla är plugga med rostfri vagnsbult, då kan du om du vill förstärka akterspegeln än mer sätta originalskenorna på insidan.

    SvaraRadera